جهان بینی و سبک فروغ فرخزاد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده علی قلی تبار فرامرزی
- استاد راهنما حسین حسن پور قدسیه رضوانیان
- سال انتشار 1392
چکیده
فروغ فرخزاد شاعری است جستجوگر و نوگرا حرکتی دائمی و پیوسته را می توان در شعر او دید، به همین اعتبار دوران کوتاه شاعری اش را می توان به دودوره ی تقریباً جدای از هم:« رمانتیک »، در دفترهای « اسیر ، دیوار و عصیان » و « سمبولیسم اجتماعی » در دفترهای « تولدی دیگر » و « ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد » تقسیم گردید . این تقسیم بندی بر اساس محتوای مطرح شده در اشعار اوست که با تغییر جهان بینی شاعر شیوه ی بیان ، نحو جمله ها و کار کرد گزاره ها در یک کلام سبک او نیز دستخوش دگرگونی هایی شده است . بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که تأثیر جهان بینی شاعر در دوران اولیه که بر مدار نیازهای شخصی و خواهش های جسمانی او می گردد ، از او چهره ای رمانتیک می سازد که قالب شعر ، وزن و قافیه ، واژه های بکار رفته ، نحو جمله ها همه و همه در خدمت این نیاز ها و بیان کننده ی نگرش محدود و شخصی شاعر هستند. با تغییر جهان بینی فروغ پس از تولدی دیگر قالب دگرگون می شود ، وزن شعر به طبیعت کلام نزدیک می گردد ،استفاده از سیاق جمله بندی های گذشته ، کاربرد واژه ها و افعال به شکل قدیم اندک می شود و یا از بین می رود و در عوض ساختار جدید جمله بندی که مطابق با زبان معیار است و منطقی تر بودن شعر را نشان می دهد، افزایش می یابد . هم چنین در دوره ی تازه، واژه ها ، نحو جمله ها و کار کرد گزاره ها در خدمت نشان دادن « من » گسترده ی شاعر و بیانگر اوضاع جامعه ی زمان و اساساً نظام ذهنی اوست که سبک شخصی شاعر را که مبتنی بر سمبولیسم اجتماعی است، بنیان می نهد.
منابع مشابه
فروغ فرخزاد، فرزند جهان امروز
فروغ فرخ زاد، یکی از چهره های برجستة شعر معاصر ایران است. او به ویژه با خلق دو مجموعة آخر خویش یعنی «تولدی دیگر» و «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» توانست به مفهوم جدیدی از شعر دست یابد و به شاعری جهانی مبدل گردد. او که در سه مجموعه شعر نخست خویش یعنی «اسیر»، «دیوار» و «عصیان»، درگیر منِ شخصی و خصوصی خود بود، با خلق این دو مجموعه از «منِ خویشتن» گذشت و به «منِ جهانی» رسید. در این مقاله سعی میشو...
متن کاملعناصر سبک ساز در موسیقی شعر فروغ فرخزاد
دراین مقاله، موسیقی شعر فروغ فرخزاد، بانگاهی سبک شناسانه مورد بررسی قرار گرفته است. باتوجه به اینکه طبیعی بودن، جزء مؤلفه های اساسی در همهی عناصر شعری اوست موسیقی نیز در بافتیکاملاً طبیعی وحسی ارائه شدهکهدر ایننوشتاربهبرجستگی وتمایز وزنشخصی(موسیقی بیرونی)شعر او ونیز به نقش قافیه وردیف به عنوان ارکان موسیقی کناری و برجستگی خاص موسیقی درونی به خصوص تکرار در همه سطوح، پرداخته شده است.
متن کاملعنصر رنگ، نمودی از سبک زنانهی فروغ فرخزاد
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش رنگ و نمادهای آن در ابراز احساسات و عواطف زنانهی فروغ فرخزاد، با بهرهگیری از نظرات جدید روانشناسیرنگ است. استفاده از رنگها و نمادهای زنانهی آن، راهی برای ارتباط فروغ با مخاطب است تا افکار زنانهاش را بیان کند، از دغدغهها و آرزوهای یک زن بگوید و در نهایت از پاکی خود به عنوان یک زن دفاع کند. توجه به این عنصر در شعر سراسر احساسی و زنانهی فروغ، کمک به شناخت شاعر...
متن کاملعناصر سبک ساز در موسیقی شعر فروغ فرخزاد
دراین مقاله، موسیقی شعر فروغ فرخزاد، بانگاهی سبک شناسانه مورد بررسی قرار گرفته است. باتوجه به اینکه طبیعی بودن، جزء مؤلفه های اساسی در همهی عناصر شعری اوست موسیقی نیز در بافتیکاملاً طبیعی وحسی ارائه شدهکهدر ایننوشتاربهبرجستگی وتمایز وزنشخصی(موسیقی بیرونی)شعر او ونیز به نقش قافیه وردیف به عنوان ارکان موسیقی کناری و برجستگی خاص موسیقی درونی به خصوص تکرار در همه سطوح، پرداخته شده است.
متن کاملنگاهی به شعر و فروغ فرخزاد
در بررسی های به عمل آمده معلوم می شود که محققین از زوایای مختلفی شعر و اندیشه فروغ را مورد بررسی قرار داده اند. با مطالعه مجموعه اشعاراو می توان به اندیشه و بطن زندگی او پی برد. اشعار فروغ در سه مجموعه اول یعنی «اسیر»، «دیوار» و «عصیان» کمی ناپخته و سست است. شاعر در آن درحالت خود شیفتگی اولیه به سر میبرد. فروغ مدتی بعد از این مرحله به سمت تکامل پیش می رود و مجموعه «تولدی دیگر»که گویی تولدی دوب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023